Friday 9 May 2008

Penduduk kampung terakhir yang berpindah?


Akhirnya akupun terpaksa akur........ Semua penduduk2 kampung yang lain dah berpindah. Tinggallah aku sorang2 kat kampung lama tu. Tiap2 hari asyik tengok ayam dan itik yg sama jer, walaupun bilangan ayam makin berkurangan dari hari ke hari, sebab aku buat ayam percik untuk hidangan aku.

Selalu gak duduk kat bawah pokok besar kat depan rumah kampung aku tu. Dulu kalau selalu duduk2 kat situ, ramai orang2 kampung yang akan lalu lalang. Oh, bagaimana dapat ku lupakan gadis2 kampung yang persis seperti Jessica Alba yang selalu melintasi tempatku berehat ini. Kini mereka tiada lagi di sini.

Oleh itu, aku juga bertekad untuk berpindah ke kampung yang serba baru bagiku ini. Dengan hasil jualan dari petai2 kampung, dapatlah ku buat tambang untuk sampai ke perkampungan ini (menaiki kapalterbang MAS 'First Class'). Sekarang ni tengah mencari rumah pulak. Hampir kesemua tempat dah dipenuhi dengan rumah2 penduduk kampung. Tinggallah satu lot kawasan rumah yang terletak bersebelahan dengan kawasan perkuburan dan hutan tebal. Walaupun hatiku tak berasa berapa sedap, aku sanggupkan jua, itu pun salah aku gak, sebab lewat tiba di sini.

Harap pemindahanku di sini akan membawa sinar bahagia yang baru kepadaku. Paling kurang pun bolehlah aku mulakan balik tanaman petai2 kampung. Rasa cam nak ternak udang harimau pun ada gak.

Hai penduduk2 kampung semua, aku baru sahaja sampai di sini, harap dapat kita bermuafakat. Masih baru sangat di kampung ini, tolonglah tunjuk ajar apa2 yang patut dan yang tak patut kalau nak ajar sekalipun boleh gak.

Wassalam.


p/s: Bergambar dengan rakan baik, Joseph Msika, masa sama2 mencari petai hutan dulu.

20 comments:

sw337un73j4 said...

owhhh..adakah yg berkata2 hini hadikku yg paling aku rindu2 kan hitu..?

adakah hini Aiman Kesah??
adakah? adakah?????

jika ya..akaklah yg paling gumbira..
jika bukan..pon akak gumbira juwe adanyerr...

pepon..akak ucapkan..welkam!huanying ni lai belok sepot hini..hehe

akan bertambah meriyahlah perkampungan hini.. :D

Mem Aluya said...

Akhirnya jumpa pun. Err adakah kita bersaudara?

You kat Zimbabwe kampung mana ya? I dari Kampung Mbeki Mugabe. Alamat rumah No. 2 Biru, Jalan Limpopo 17/3J.

yaya|azura said...

uhuuuu....seksinyer gambar kamu suatu ketika dulu..... xsangka yer... :P

KitKet said...

haha.. tulah lambat naw.. orang dah cakap cepat2 bungkus kain baju tu ikut rombongan masa kami naik tongkang dulu.. xmau. nak gak naik MAS first class.

walupon lot tanah yang best2 dah habis kena tebas.. xper.. nanti kami tolong tengokkan apa yang patut.. yaya cumil.. buatkan air lemon.. occay..

mak haus.. hawhawhaw

yaya|azura said...

air lemonade sirap zimbabwe siappppp!!!!

~ beaber ~ said...

wohohohoho

ingat saper la tadi ...

welkam welkam

sw337un73j4 said...

benar lah spt firasat..ko lah hadikku nabill...nabilll...meh sini kao..akak nak polok2 cam teddy bear anak akak dok polok itewww... :P

yaya|azura said...

kasi udang lapanploh kilo ... nak buat jamuan perasmian balai raya kampung kita nie.

zool irfan said...

ha.. sampai pun kamu ye..
dah siap ka itu bom..
ha.. meh sini.. singgah2 la rumah aku dulu.. ada barang baik punya..

Tok Ketua said...

At last...

aku gembira sgt hari ni dgn adernya ko kat sini..

yg plg mengembirakan MU menang.. wohhooooo!!!

selamat berpindah ke tmpt baru..

eh lupa lak.. tanah lot yg ko amik tu k,e punya.. ko nyer lot awal2 lg kita org dh reversekan.. eh reserve.. kat tepi sawah tu.. kita org tau ko suka tgkp belut.. kat swh tu pun leh ko testing2 bom.. hahaha

aku la ros said...

welkem welkem welkem...

floweristachantress said...

nampaknya AJK keselamatan kg dah berjaya menebas tanah di tepi kubur purba kg baru ni.. tahniah tahniah.. ni k.gee bawakkan sepasang baju dah semangkuk tingkat nasi serta air sirap.. maklumlah datang dari jauh terus menebas nak pacak rumah sure fenat.. :))

Warnawanie said...

dah pindah..kena wat open house....

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Terima kasih semua kerana menyambut kedatangan sy. Marilah kita jadikan kampung kita ini kampung termaju menjelang 2020, kita akan cuba menghantar angkasawan kita sendiri, dengan menggunakan roket buluh, Insya-Allah. Zool mungkin akan menjadi angkasawan sulung kita, harap tidak sawan :-p

FerioBiru said...

alhamdulillah... pengamal undang2 dah sampai

sue cipot said...

alhamdulillah superhero ku akhirnya bjaya jua dikau sampai setelah bgolak bgadai.. xper lah nnti kami sma2 akan tolong apa yg patot supaya petai ni akan dijual secara komersil lak.. maju lah petai untuk kesejahteraan..

Mademoiselle Cynicleopetra said...

wah dah mai dah...rupanya peraid udang..boleh lah mintak sekilo dua nak wat wanton...hehehhe

Hairi said...

udang sambal petai 1!!!

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Sambal petai udang siap!!!

Dory said...

bukan saye ke yang last skali pindah?? erkk..